I oto przed Wami prezentuje się dziś kolejna replika... Czy piękność? Oceńcie sami ;)

CM.507

Replika z niskobudżetowej serii karabinków jednego z najpopularniejszych chińskich producentów na świecie - CYMA. Mowa tu o replice M4 - CM.507.

 

Replika niemal w całości wykonana jest z plastiku. Kolba, prowadnica kolby, cały korpus... Nawet chwyt transportowy, muszka, ucho zawieszenia przy kolbie i tłumik płomienia. Tylko lufa jest wykonana z bliżej nieokreślonego metalu (być może ZnAl). Korpus jest spasowany przyzwoicie - nie ma szczelin i luzów. Niestety brak luzów niczego tu nie nadrabia. Plastik z którego jest całość wykonana nie budzi w ogóle zaufania. Trzeszczy, wygina się w rękach, bardzo łatwo pęka. Metalowa lufa osadzona w plastikowym korpusie się rusza góra-dół jak i lewo-prawo. Replika w "stocku"  ma wg producenta sprężynę M120 i tylko 400fps? To zapowiada spore przewiewy. Choć całość nie robi pozytywnego wrażenia, to można się tu dopatrzeć nieco plusów. Selektor ognia bardzo ładnie "klika" (rozbierana przez nas replika ma ok 20 tyś kul przebiegu) i kolba na prowadnicy trzyma się przyzwoicie ;). Czy to wystarcza choćby na zapasowa replikę? To pozostawię Wam do odpowiedzi.

Przykro przyznać, ale chcąc być uczciwym, należy napisać, że nie była to przyjemna praca...

Rozbierając replikę uwagę zwracają zastosowane tu kable. Nie spodziewamy się niskooporowych dobrych kabli, ale czyżby nie alu-druty? Po chwili ukazał się nam metalowy gearbox (czyżby kolejny plus? ;) ) i standardowa mosiężna lufa osadzona w plastikowej komorze Hop-Up. Po otwarciu gearboxa mamy najbardziej standardowe części - metalowe zębatki, plastikowy, sztywny popychacz dyszy, plastikowy tłok z jednym metalowym zębem, łożyska ślizgowe 8mm i.... Dalszy ciąg kabli - tu czar pryska. Tylko fragment okablowania będący w prowadnicy kolby jest inny, niż okablowanie wewnątrz gearboxa.

Łożyska GB otwarty



Tak wygląda gearbox zaraz po otwarciu. Nasmarowane zębatki i tłok, wyciekający olejek silikonowy (lub coś podobnego) z cylindra. Plastikowa niełożyskowana prowadnica sprężyny (na zdjęciach poniżej).

Przyszedł czas przyjrzeć się dokładniej wnętrzu. Dlaczego tylko tyle fps ze sprężyny M120?  Przecież w replikach AK (CM.028, CM.040 itp)takie sprężyny dają po 420fps. I tu niemiłe zaskoczenie. Replika w ogóle nie ma szczelności. Głowica cylindra luźno leży w cylindrze. Dysza (długość 21,10mm) w ogóle nie trzyma szczelności z głowicą cylindra. Uszczelka na głowicy tłoka również nie styka się z cylindrem. Dlaczego?! Czyżby to znaczyła niskobudżetowość?

Układ cylindra

Kable

 

    Fragment okablowania.

Komora Hop-Up.    Komora HU

 

 

 

 

 

 

 

 

Poniżej pozostałe elementy gearboxa - zębatki, prowadnica sprężyny, tłok.

Prowadnica sprężyny Zębatki Tłok

 

Na uwagę zasługuje jednak sam szkielet gearboxa. Nie będzie to na pewno najmocniejszy szkielet na rynku, ale ma szanse trochę wytrzymać. Posiada zgrubienie wewnątrz w przedniej części (zdjęcie poniżej).

GB wzmocnienie

Chciałbym tu od razu, trochę na marginesie, wspomnieć o metalowej wersji M4 od CYMY - nie pamiętam oznaczeń producenta. Miałem okazję ją robić jakiś czas temu, jeszcze zanim narodził się pomysł na ten dział. Nie pamiętam co się kryło wewnątrz, ale to co zwracało uwagę to bardzo cienki łamiący się metalowy korpus. Bardzo łatwo było go wyszczerbić i tak na prawdę niemal "unieruchomić" replikę.

 Na pocieszenie należy dodać, że w przypadku obu replik, na rynku jest mnóstwo części zamiennych. Wszystko zastosowane wewnątrz, to najczęściej spotykane części do gearboxów V2 i V3.

Wracając do tematu CM.507. Co należało by zrobić, niemal zaraz po zakupieniu repliki? Wypodkładkować (podkładki 12-30zł), wymienić uszczelkę na głowicy tłoka (5-10zł, lub mniej), doszczelnić choćby teflonem głowicę cylindra (lub ją wymienić) i zamontować nową dyszę(15-20zł).  W przypadku gdyby oddać taką replikę na serwis doszły by koszty serwisowe. Wówczas minimalny koszt byłby na poziomie 120-150zł. Czy warto? Osobiście uważam, że nie. Replika w sklepie to koszt ok 330zł. Po doliczeniu kosztu serwisu, kwota wydana sięga już prawie 500zł. W tej cenie dało by się znaleźć coś innego ciekawszego. A co, jeśli w czasie użytkowania rozsypie się coś jeszcze?

Kategoria Ocena
Skala NPS
Dostępność części 10
"Tuningowalność" 10

Jednak replice, jako całości dajemy tylko - 2